joi, 27 noiembrie 2008

Ce frumos e baschetul...

Cineva mi-a dat astazi pe mess un link. "Ia sa citesti ceva frumos", mi-a zis. Nici nu mi-a trecut prin cap ca ar putea fi ceva despre baschet. Va rog si pe voi sa cititi si voi si sa-mi spuneti ce parere aveti. Pe mine m-a impresionat, chiar daca este un text destul de scurt.


"Ciudat om acest Kondraşin!
de Ioan Chirila

Sigur că şi baschetul, gelos pe sângele albastru al celorlalte sporturi, şi-a căutat un arbore genealogic sădit cu secole în urmă… I s-a găsit un prim strămoş într-un tablou olandez din secolul XVII (Dietrich de Bruys), înfăţişând câteva personaje care încearcă să arunce o minge într-un cerc. N-a fost suficient. Curând avea să se descopere un strămoş şi mai vechi, în arta aztecă, dar încercările de identificare sunt pline de fantezie, din familia celor pe care fanaticii „farfuriilor zburătoare” le descoperă la tot pasul.
Baschetul e un sport de mare frumuseţe şi fineţe tehnică. Giganţii lui au ceva din stinghereala plină de bună-voinţă a lui Gulliver. Dacă nu mă înşel, baschetul e singurul sport în care se ridică braţul pentru mărturisirea faultului; un fault care e greu reperabil din tribună, pentru o simplă atingere e un fault. Dacă la baschet s-ar înregistra faulturile sportului (pretins) frate - handbalul, meciul de baschet s-ar încheia în zece minute, ca urmare a eliminării tuturor jucătorilor pentru cinci greşeli personale.
Baschetul e un fel de şah pe parchetul sălii. Un mecanism tactic de ceasornic exploatează orice fisură în geometria apărării adverse. O eventuală înregistrare electronică a mişcărilor tactice în baschet ar putea aminti de figurile obligatorii ale gimnasticii, dar aceste veritabile deschideri de şah, anticipând 5-6 mutări la sugestia codificată a conducătorului de joc (iată, în sfârşit, un sport în care noţiunea are acoperire deplină), sunt urmate de o infinitate de variante care, ca în povestea bobului de grâu trecut prin cele 64 de pătrate, fac frumuseţea irepetabilă a unui joc care, ca şi şahul, nu poate fi cuprins în cărţi, deşi i-au fost consacrate sute de volume şi mii de diagrame."

Articol preluat de pe site-ul http://www.ioanchirila.ro/ unde a fost publicat in data de 22 noiembrie 2008.

Comparatia cu sahul pe mine m-a dat peste cap definitiv. Nu m-as fi gandit niciodata la asa ceva, va spun sincer. Poate sunt eu mai incuiat, nu stiu... dar eu am vazut mereu baschetul ca baschet. Acum parca imi e mai ciuda ca oricand ca acest sport incepe sa se asemene tot mai mult cu fotbalul sau mai stiu eu ce alte sporturi "golanesti".

4 comentarii:

Dan Gheorghe spunea...

cred ca baschetul are nevoie de multa inteligenta pentru a fi jucat. deci e mult adevar in ceea ce s-a scris in materialul asta. jucatorul de baschet are nevoie de inteligenta unui jucator de sah!!!

Băgă spunea...

noa oancea draga sa fiu otzar carcotas: tu cand ai citit titlul editorialului la ce te-a dus gandul prima data? eu m-am frecat de trei patru ori la ochi, m-am uitat iar mai atent, sa vad daca am citit bine"ciudat om acest kondrasin- de ioan chirila - 22 noiembrie 2008"!!!! suna ca draku! Dumnezeu Sa-l Ierte pe ioan chirila, dar e mort de mult! cum poti publica "...de ioan chirila - 22 noiembrie 2008"???? asocierea datei cu autorul e ca nuca-n perete!

cronicaru' de baschet spunea...

Dragul meu bagator de seama, am copiat articolul exact asa cum aparea el pe site-ul mentionat. In data de 22.noi.2008 a fost publicat pe site-ul respectiv. Atata tot. Te rog nu ma certa pentru asta. Crede-ma ca stiu cine a fost Ioan Chirila. Stiu cand a murit, dar si mai important.. stiu ca a murit. Daca ai vreun dubiu, te invit la mine in casa sa vezi cate carti, despre fotbal ce-i drept, am scrise de el. Si culmea, le-am citit pe toate

Anonim spunea...

baschetul este un sport foarte frumos....eu il practic de aproape 4 ani.....la prima vedere pare prea greu...cand intri ptr prima oara intr-o sala de baschet te gandesti:"cum poti sa ajungi sa arunci la cos daca e asa de sus?"....dar aparentele inseala.....cel mai mare vis al meu e sa ajung sa joc aproape ca Michael Jordan.....e idolul meu....foarte frumos site-ul.....